Artikler


Mine tanker om forandringsledelse, digital strategi og digital transformation


Jeg er meget ydmyg og taknemmelig for at kunne rådgive ledere, digitaliseringschefer og it-programledere i det offentlige.

 

I mine 10 år som blandt andet Leder, Programleder og Digitaliseringschef har jeg selv gjort alle de fejl, som jeg nu som selvstændig hjælper andre ledere med at undgå. Det er på den ene side ærgerligt (og dyrt!), at vi som mennesker og ledere fortsat laver de samme fejl igen og igen – på den anden side føles det meget meningsfuldt og værdiskabende, at jeg kan give mine erfaringer videre til andre mellem- og topledere i samme situation.


Det har jeg tænkt mig løbende at skrive om både her og på LinkedIn. 

Forelsk dig i problemet,
ikke i løsningen

I iveren for at skabe forandring og gode løsninger, ser jeg alt for ofte, at ledelsen fuldstændig har glemt at komme til bunds i, HVAD det er for et problem, som organisationen har brug for at løse, for at resultatet kommer til at stemme overens med den vision, ledelsen har for forandringen.

I stedet ligger fokus på hvilket IT-system eller hvilken proces, der kan løse opgaven.

 

Konsekvenserne af denne tilgang vil som oftest være, at den valgte løsning ender med at skabe endnu flere problemer:

Som f.eks.:

  • Det valgte IT-system løser ikke opgaven, og kan i øvrigt ikke arbejde sammen med de andre IT-systemer i organisationen.
  • Dem, der skal bruge systemet, undrer sig over valget, da de ikke føler, det løser det problem, som de sidder med.
  • Projektet bliver aldrig implementeret til bunds, og efter få år starter hele processen forfra, da problemet ikke er blevet løst.

 


DET ER ALTSÅ EN DYR, OPSLIDENDE FEJL, DA BÅDE LEDELSE OG MEDARBEJDERE TRÆTTES AF ARBEJDET MED FORANDRINGEN OG MISTER TROEN PÅ, AT PROBLEMET KAN LØSES.

 


HVAD KUNNE LEDELSEN I STEDET HAVE GJORT?

Ledelsen kunne i stedet have valgt at afsætte tid til at inddrage både ledelsen, mellemlederne og brugerne i at undersøge:

  • Hvorfor er det overhovedet et problem?
  • Hvorfor skal vi gøre noget ved det?
  • Hvad vil vi have ud af at gøre noget ved det?
  • Hvem skal være med til det?
  • Og kan det betale sig?


Det ville øge sandsynligheden for succes med den ønskede forandring betragteligt.

OG organisationen sparer ressourcer fordi:

  • Budgettet bliver brugt på at erhverve IT systemer, som løser opgaven og kan arbejde sammen med eksisterende systemer.
  • Sandsynligheden for at projektet bliver “implementeret i bund” er øget betragteligt, da både mellemledere og brugere er blevet hørt og inddraget i processen.
  • Organisationen høster de ønskede fordele ved forandringen, som de har haft en vision om at ville skabe.

Jeg samler på de problemer, I har forelsket jer i, så send dem gerne til mig og min case-bank på: morten@mop-consult.dk eller ring og fortæl mig, hvordan I har løst dem på 28 75 26 99 .

 

TROR DU PÅ DIGITALISERING EFTER CORONA?


- ER DER OVERHOVED TID TIL EN PAUSE, NU VI VENDER TILBAGE?


Den digitale transformation har haft gode kår under corona – vi er simpelthen blevet tvunget ud i at skabe digitale løsninger på problemer, der ikke kunne vente.


For eksempel:

  • På få uger omlagde uddannelsessektoren hele undervisningsformatet.
  • I sundhedssektoren har de løbende måtte skabe nye arbejdsgange  under et ekstremt tidsspres.
  • Vi blev alle dus med de digitale mødeplatforme på rekordtid.


Så hvad skete der - udover corona?

Som jeg ser det, var noget af det, der skete, at


  • Vi blev tvunget til at skabe løsninger hurtigt, selvom vi vidste, der også ville være huller i osten.
  • Vi turde sige, at der er ulemper ved at gøre det sådan her, men det er nødvendigt lige nu, for at kunne komme videre.
  • Vi havde hele tiden fokus på at løse det problem vi stod over for.


Med andre ord blev vi tvunget til at være i ”procesrummet”, hvor den digitale transformation sker, med alt den usikkerhed, uafklarede spørgsmål og samarbejde på tværs af hierarkier, som der skal til for at lykkedes.

 

OG det skete vel at mærke helt uden endeløse møder og forsinkende interne arbejdsprocesser.

 

Det har tværtimod været en kontinuerlig handlingsorienteret proces, hvor fokus har været på at få løst problemet.

 

Men vil vi fortsat være i stand til at skabe forandring og holde gang i den digitale transformation, når vi ikke længere er tvunget til det?

 

Mit bud er, at der er 3 vigtige parametre, som vil afgøre det spørgsmål:

 

  • Er vi i stand til at holde gang i det medarbejderengagement, vi oplevede, så medarbejderne fortsat vil føle, at deres bidrag til nye løsninger er velkomment og ønsket?
  • Kan vi holde fast i nye samarbejdskonstellationer, hvor man arbejder sammen på tværs af hierarkierne, med fokus på at finde løsninger?
  • Vil arbejdskulturen fortsat tillade, at vi tør sige ”vi ved ikke præcis, hvordan vi skal gøre, men vi ved HVAD, vi ønsker at løse, og så skal vi hen afvejen nok finde ud af, HVORDAN vi gør det?

 

Med de 3 parametre i spil mener jeg, at organisationer har et rigtigt godt udgangspunkt for at komme godt videre med den digitale transformation OGSÅ, når Corona ikke længere er dagsordenssættende for vores prioriteringer.

Har du andre bud på, hvad der skal til, for at digitaliseringen fortsat har gode kår post corona, så lad mig endelig høre dit bud.